Trainingen

Conflictmanagement, leiderschapsontwikkeling, mediationvaardigheden leren en zakelijke coaching.

Met het besef van de hedendaagse – steeds meer geëmancipeerde – medewerkers in uw bedrijf, krijgt u steeds vaker het gevoel dat uw leidinggevenden, HR-professionals, personeelsvertegenwoordiging, ondernemingsraad meer nodig hebben om constructief om te kunnen gaan met conflicten, effectief te kunnen communiceren, te beïnvloeden en/of te coachen.

Leiderschapsontwikkeling: ‘Dispute Management & Leadership’

Stroeve communicatie gaat niet alleen over het werk zelf. Persoonlijke verschillen, belemmerende overtuigingen en vaak onbewuste motieven spelen een rol. Oordeelsvorming, leidinggeven, delegeren, coachen en overtuigingskracht; Communicatieve vaardigheid is dé sleutelcompetentie voor iedere leidinggevende. Effectieve communicatie zenden en ontvangen. Hoe doe je dat? Mag ik als leidinggevende eigenzinnig zijn? Wanneer modelleer je beide frequenties? En waarmee maak je het verschil en leer je (be)sturen?

Dit betekent dat je als leidinggevende ook kennis dient te hebben hoe verschillen en/of conflicten te typeren. Wat de dynamiek is tussen (je eigen) spanning en emotie. Wat relevante omgevingsfactoren zijn. Wat het kader en de randvoorwaarden zijn voor (be)handelen. Bovenal; je dient strategie en aanpak te bepalen en weet hebben van de rol van betrokkenen.

De leiderschapstraining ‘Dispute Management & Leadership’ bestaat uit twee modules:

  • De basistraining; het Werkboek ‘Conflictvaardig coachen voor Leidinggevenden en HR-professionals’ is ontwikkeld op basis van diverse hulpvragen uit de praktijk. Het is een verdieping van de training conflictmanagementstijl en geschikt wanneer je (als werkgever) praktische handvatten wilt hebben om collega’s beter te (laten) begeleiden en/of te coachen én daarnaast mediationvaardigheden toepast om een psychologische veilige werkrelatie en vertrouwensband met de medewerker of coachee te creëren. Het doel is om conflictvrij resultaat- en organisatie gerichte flow en co-creatie te stimuleren.

De combinatie van deze vaardigheden maakt zakelijke coaching uniek naast de ruim 50 bestaande coachingsmethoden en is daarmee onderscheidend voor het bestaande aanbod van coachingstrainingen.

  • De verdiepingstraining; het Werkplan ‘(Be)sturen en leren verschil maken voor Leidinggevenden en HR-professionals’ maakt o.a. de eigen gedragspatronen en biases herkenbaar en zorgt ervoor dat de leidinggevenden met de benodigde professionele soft skills en de vereiste situationele leiderschapskwaliteiten een positieve bijdrage levert aan een conflictoplossing, verbeterde samenwerking en dientengevolge een beter resultaat.

Beide trainingen zijn als losse module af te nemen. Wanneer maatwerk wenselijk is sturen wij u graag de aanvullende brochure ‘Accountability (Topteam) en Management Ontwikkeling’ toe.

Wilt u zelf of dat uw management mogelijke verschillen en conflicten in teams met de passende interventies en mediationvaardigheden succesvol oplost? Kies dan voor één van onderstaande vier ‘shorttrack’-trainingen:

‘Conflictmanagement-training’ bestaat uit theorie over conflictmanagement en het leren herkennen van bronnen van conflict. U leert uw conflictmanagementstijl kennen en er wordt geoefend met vaardigheden om effectief om te gaan met conflicten. Deze training wordt sinds juli 2019 geadviseerd door bedrijfsartsen (NVAB-richtlijn), indien er sprake is van een conflict in de werksituatie en een ongunstige conflictmanagementstijl.

‘Mediationvaardigheden voor leidinggevenden’ is een modulaire training en gericht op teamondersteuning. Iedere module wordt in de vorm van een workshop gegeven aan de hand van de ingebrachte casuïstiek. In deze training krijgt u zodanig inzicht in de technieken die gebruikt worden bij mediation, dat u die zelf ook kunt gaan inzetten, als dat nuttig is.

De training ‘Omgaan met klachten en agressie’ is gericht op het nog beter herkennen, voorkomen en wegnemen van agressie. U leert oordeelvrij een slecht nieuws gesprek te voeren, klachtenbehandeling effectief te transformeren naar kansen, assertiviteitsstijlen te herkennen en je situationeel leiderschap hierop aan te passen, wanneer je hoe moet reageren bij agressie in de dagelijkse praktijk en hoe om te gaan met emoties.

Resulteert feedback geven naar je zin te vaak tot irritatie, geroddel in je team, niet wenselijke discussies of erger, conflicten? Dan is het tijd om te leren over de richtlijnen voor effectieve feedback en deze richtlijnen met structuur, stapsgewijs te kunnen toepassen. Tijdens de training ‘Feedback voor de manager’ gaan we je belemmerende factoren ombuigen naar aanvaardbaar en toegankelijk feedback vragen en feedback geven.


BUREAU 2FM focust met de trainingen op een hoge praktische waarde. Wij informeren u graag persoonlijk over de (maatwerk) trainingen!

De auteur en trainer van 2FM is ruim 25 jaar praktijk deskundig leadership consultant en registermediator Arbeid & Organisatie. Ze is gespecialiseerd in Teams & Samenwerkingen en heeft zelf op managementniveau bij Midden- en Grootbedrijf leidinggegeven aan diverse teams, in diverse sectoren en waar diversiteit en inclusie toen al actueel was. Alle benodigde literatuur, trainingen en ontwikkelingen worden tot de dag van vandaag in de praktijk toegepast, getoetst en geactualiseerd. Daar waar nodig geoptimaliseerd in relatie tot de best practises uit haar netwerk van arbeidsmediators, werkgevers en opleiders. Haar doel is om managers praktijkgericht te ontwikkelen, zodat de theorie de eigen (toekomstige) ervaringen matcht. Om managers te helpen het morgen nóg beter te doen.

Om dit samen met u te bereiken garanderen wij u enthousiaste trainers/coaches, indien nodig trainingacteurs, intervisiebegeleiders en inspirerende trainingen. Het vereist een interactieve houding, zeer goede beheersing van de Nederlandse taal en minimaal HBO werk- en denkniveau. U krijgt waardevolle tips en u leert uw sterke punten nog beter benutten. U wordt plezierig geconfronteerd met uw eigen ‘scherpe kantjes’ zodat u in de praktijk van morgen positief kritisch op uw eigen leiderschap en/of communicatieve vaardigheden reflecteert.

Tijdens alle trainingen is er ruimte voor de eigen casuïstiek. Dit kan omdat de trainingen op bedrijfsniveau worden verzorgd. Uw eigen medewerker of medewerkers volgen de training in een besloten en psychosociale veilige setting. 

Om te achterhalen of studiekosten van werknemers onder de gerichte vrijstelling vallen, kunt u de beslisboom studiekosten gebruiken. Onze adviseur loopt dit kosteloos en vrijblijvend met u door.

WhatsApp
WhatsApp
WhatsApp>
[Diana] Hallo, stel gerust vrijblijvend je vraag. Ik reageer vertrouwelijk zodra ik kan.