Arbeidsconflict na beoordeling.

We stellen doelen, we overleggen, we komen overeen en leggen vast.

‘Maar wat als afspraken niet goed worden uitgevoerd?’ We beoordelen en als we stoppen met communiceren dan gaan we veroordelen. ‘Kunnen we ons eigen beoordelingsvermogen dan nog wel vertrouwen?’

‘Kritische vraag nu de meeste leidinggevenden veelal de beoordelingsgesprekken aan het voeren zijn.’

Vertrouwen begint bij jezelf. Daarnaast dien je als leidinggevende alert te zijn of ook jij voldoet aan de verwachting van de ander. Je houdt rekening met elkaar qua belang en behoefte. Zeg je iets toe, zorg er dan ook voor dat je de capaciteiten, het mandaat en de intentie hebt om afspraken na te komen. Vertrouwen is nodig om een positieve betekenis te geven aan de beoordeling die je geeft.

Door als leidinggevende te reflecteren op je vertrouwen en je kritisch de vraag te stellen of je de kwestie van de persoon kunt scheiden dan kun je een conflict voorkomen. Immers, in de praktijk zien we dat na de cyclus van de beoordelingsgesprekken meer arbeidsconflicten ontstaan.

Als er toch een conflict ontstaat maak dit dan tijdig bespreekbaar of schakel een onafhankelijke derde in om de angel eruit te halen. Wacht niet tot het conflict escaleert. Naast de zorg voor de gezondheid en het werkgeluk kost het indirect en direct veel geld. De essentie van succesvol samen oplossen is afhankelijk hoe snel je mediation inzet.

Als je wilt weten hoe een MfN-Registermediator gespecialiseerd in arbeid en organisatie het verschil kan maken dan is de eerste stap naar de conflictoplossing gezet. Je kunt met mij een afspraak maken voor een gratis adviesgesprek. Diana Monsauret-Jurrius, M. 06-27330652.